بلبرینگ چرخ خودرو (Car wheel bearings)در واقع چرخ دنده ها و قطعات پر کاربرد در صنایع و و ماشین آلات هستند که بخش توپی و از یک بخش بیرینگ یا همان یاتاقان تشکیل شده است.
وظیفه بلبرینگ چرخ خودرو کاهش اصطکاک بین قطعات و ساییدگی آنها بر روی یکدیگر می باشد.
بلبرینگ چرخ خودرو را می توان مهمترین بخش چرخشی محسوب کرد.
چرا که این قطعه از بخشها، شیارها و گوی های که داخل شیار قرار گرفته اند تشکیل شده است.
همچنین بلبرینگ ها هماهنگی خیلی بسیار دقیق را بین هاب و لاستیک انجام میدهند.
همانطور که می دانید ضمن کاهش اصطکاک بین قطعات میتواند میزان نویز و صدای تولید شده در چرخه ها را کاهش دهد و حرکت خودرو را راحت تر نماید.
معمولاً میزان باری که به بلبرینگ ها وارد می شود از لایه خارجی به گوی ها فشار منتقل می شود.
معمولاً به خاطر کروی بودن ساچمه ها نقطه های تماس لایه های درونی و بیرونی بسیار کوچک می باشد.
اجزای بلبرینگ چرخ خودرو
- رینگ خارجی
- رینگ داخلی
- ساچمه ها
- قفسه یا کیت درپوش
در برخی از چرخ های خودرو ممکن است از دو ردیف ساچمه در بلبرینگ ها استفاده شود.
عملکرد بلبرینگ چرخ خودرو
یاتاقان چرخ خودرو در زمان چرخش حرکت بخش های مختلف خودرو وظیفه انتقال نیرو را به عهده دارد.
این انتقال نیرو باید به صورت کاملاً انعطاف پذیر و بدون هرگونه فشار به بخش های مختلف ماشین انجام شود که توسط بلبرینگ امکانپذیر می باشد.
زمانی که بلبرینگ در کلیه بخش ها فعالیت می کند استهلاک قطعات را پایین آورده و میزان ساییدگی را کاهش می دهد.
در واقع هزینه های سنگین را برای مالک خودرو کاهش میدهد.
فشار های محوری و شعاعی را نیز به خوبی تحمل می کند.
با این حال باید میزان بار وارده و نحوه نگهداری و مراقبت از بلبرینگ ها و روانکاری آنها را مورد توجه قرار دهیم تا طول عمر مفید آنها را داشته باشید.
در غیر این صورت باعث خرابی بلبرینگ ها خواهد شد .
ادامه این مبحث به علائم خرابی بلبرینگ چرخ میپردازد.
خرابی بلبرینگ های چرخ
در چرخ های خودرو چرخ های عقب یا چرخ های جلو و هر کدام به صورت جداگانه از بلبرینگ های مخصوص به خود استفاده می کند.
این قطعات ممکن است به مرور زمان دچار خرابی و یا فرسوده میشود که باید سریع اقدام به تعویض کرد.
زیرا ممکن است هزینه های بالایی را به خاطر عدم تعویض به موقع آن ها ایجاد کند.
برای این که سریع متوجه خرابی بلبرینگ ها شویم معمولاً بلبرینگ ها در زمان خراب شدن علائمی را از خود ایجاد میکند.
صداهای ناهنجار
زمانی که بلبرینگ چرخ ها دچار آسیب می شود معمولاً باعث تولید صدا در داخل چرخ خواهد شد.
که باید سریع اقدام به تعویض بلبرینگ مربوطه نمود.
لرزش فرمان ماشین
یکی دیگر از نشانه های خرابی بلبرینگ ها لرزش فرمان خودرو می باشد که مخصوص زمانی که سرعت شما افزایش پیدا می کند فرمان دچار لرزش شدید خواهد شد
انحراف به چپ و یا انحراف به راست در خودرو
انحراف به چپ و یا انحراف به راست خودرو در اثر خرابی بلبرینگ این می تواند خودرو را به یک سمت جهت بکشد .
مخصوصاً زمانی که در یک مسیر مستقیم هستید وقتی که دستتان را از روی فرمان بردارید متوجه این تغییر خواهید شد.
روشن شدن چراغ ای بی اس
برخی اوقات چراغ در صفحه کیلومتر مداوم چراغ روشن خواهد بود که سیستم ترمز وجود خرابی در سیستم جلوبندی و ترمز ماشین را تایید میکند. این مورد نیز از علائم خرابی و صدای بلبرینگ می باشد
صداهای ناهنجار در پیچ های تند
خرابی بلبرینگ ها میتواند زمانی که شما در پیچ های تند گردش به چپ و یا به راست دارید صدای تق تق بلبرینگ رنگ را بشنوید.
ساییدگی لاستیک ها
زمانی که بلبرینگ نتواند عملکرد خوبی را داشته باشد در نتیجه آسیب رسانی به سایر بخشهای دیگر از جمله لاستیک ها می تواند هزینه های شما را افزایش دهد,
مخصوصاً زمانی که بلبرینگ یک چرخ خراب میشود در نتیجه فرسودگی چرخ مورد نظر به سایر چرخ ها بیشتر می باشد.
شما می توانید برای جلوگیری از خرابی چرخ ها سریعا اقدام به تعویض بلبرینگ نمایید.
داغ شدن چرخ خودرو
زمانی که بلبرینگ ها نتوانند عملکرد و کارایی خوبی داشته باشند در نتیجه موجب تولید صدای بلبرینگ ها و داغی پشت چرخ ها می شود .
که به دلیل ساییدگی فلزات روی یکدیگر می باشد. در این حالت اصطکاک که چرخ ها بسیار زیاد می باشد.
قفل شدن چرخ های خودرو
عدم بازدید به موقع از بلبرینگ هاو خرابی آنها موجب قفل شدن چرخ و عدم حرکت چرخ خواهد شد.
بدترین حالت زمانی می باشد که شما در سرعت بالا باشید و چرخ ها قفل کنند.
برای انجام اقدامات پیشگیرانه در این خصوص بهتر است تا هر ۵۰۰ هزار کیلومتر چرخ ها را جک بزنیم و حرکت نرمال چرخ ها را امتحان کنید.
لقی چرخ های خودرو
لقی چرخ های خودروی که از علائم خرابی بلبرینگ میباشد در این حالت باید سریع ماشین برای چرخ جک بزنید و حرکت چرخ ها را تست کنید.
برای اینکار باید چرخ را به سمت جلو و عقب حرکت دهید تا میزان حرکت و بازی چرخ ها را تشخیص دهید.
اگر چرخ ها نوسان زیادی داشتند و لقی بالایی داشتند در نتیجه میتوان به خرابی بلبرینگ های آن چرخ پی برد.
شنیدن صدای سنگ زنی از لاستیک ها
سفت شدن لاستیک های خودرو
تعویض بلبرینگ چرخ خودرو
باید اتومبیل حتماً بر روی یک سطح کاملا صاف پارک شود و ترمز دستی را محکم بکشید.
سپس در پشت چرخ های خودرو حتما از یک مانع و یا آجر برای افزایش ایمنی و پایداری بیشتر استفاده کنیم.
این کار را حتی برای چرخ ها که قصد تعویض آن را ندارید انجام دهیم.
سپس خودرو را به وسیله جک بلند کنید و اقدام به باز کردن پیچ و مهره های تایر نمایید.
از قرارگیری صحیح ماشین بر روی جک مطمعن شویم.
مهره ها را در دایره مشخص قرار دهید تا گم نشود.
لاستیک را خارج کرده و سیبک فرمان را باز کنیم.
در مرحله بعد کولیس ترمز را برداشته و با آچار و پیچ گوشتی پیچ های آن را باز کنید، جدا کنید و در جای مطمئن قرار دهید.
گام بعدی باز کردن درب فلزی یا پلاستیکی هست که بخش های نگهدارنده روتور را محافظت می کند.
برای باز کردن آنها می توانید از چکش کمک بگیرید.
در مرحله بعد نوبت به برداشتن روتور می رسد.
اگر سفت بود میتوانید از یک پک پلاستیکی برای ضربه زدن با آن استفاده کنیم.
سپس خارج کردن آن میتوانید به بلبرینگ ها دسترسی پیدا کنیم.
میتوانید بلبرینگ ها را تمیز کنید.
روغن کاری کنید و در صورت خرابی بزرگ ها را تعویض کنید و جا بیندازید.
در مرحله آخر تمامی قطعاتی را که باز کردید پس از بستن پایه ها ماشین را به وسیله جک پایین بیاوریم.