علائم خرابی بلبرینگ گیربکس پراید نشان دهنده عدم سازگاری قطعات و یا حرکت صحیح در بخش های مختلف گیربکس است که باید هرچه زودتر نسبت به پیشگیری از بروز خطرات احتمالی اقدام لازم را انجام داد.
البته باید قبل از هر چیز اقدام لازم نسبت به تشخیص علائم خرابی بلبرینگ گیربکس پراید را داشته باشید.
در ادامه به مهمترین علائم خرابی بلبرینگ گيربكس پراید اشاره میکنیم.

مهم ترین علائم خرابی بلبرینگ گیربکس پراید

  • صداهای نویز دار
  • لرزش های غیر عادی
  • تغیر در عملکرد گیربکس
  • بالا رفتن دمای بلبرینگ روغن کاری غلط نصب اشتباه و غیر اصولی
  • عدم تراز گیرب کس سایدگی بلبرینگ ها
  • بلبرینگ های آلوده
  • فلوتینگ
  • شکستگی یا ترک در بلبرینگ
  • بار سنگین روی بلبرینگ

صداهای نویز دار

وقتی که بلبرینگ گیربکس پراید خراب باشد باعث ایجاد سر و صدای زیاد می شود. این سر و صدای زیاد ناشی از اصطکاک زیادی است که بین بخش‌های مختلف اتفاق می‌افتد.
در واقع سر و صدا ناشی از ساییدگی فلزها به یکدیگر و ایجاد اصطکاک است که در نهایت منجر به تولید صداهای نویز دار می شود. مثلا صدایی شبیه کوبش یا تق تق کردن است. حتی گاهی شما صدای ساییدگی بلبرینگ یا جیر جیر کردن را ممکن است بشنوید.

لرزش های غیر عادی

اگر دیدید که خودرو دچار لرزش های غیر عادی شده است در اصل بلبرینگ گیربکس آن دچار خرابی شده است.
برای این منظور پشت فرمان بنشینید اگر لرزش احساس کردید متوجه خواهید شد که بلبرینگ گیربکس مشکل دارد و خودرو را دچار لرزش می کند، بعضی وقتهاساییدگی شیار بلبرینگ باعث می شود که ساچمه ها عملکرد صحیح نداشته باشند و خودرو بلرزد.

بالا رفتن دمای بلبرینگ

دمای بلبرینگ گیربکس وقتی بالا می رود که بلبرینگ ها بهم ساییده میشوند و دچار اصطکاهستند این اصطکاک ایجاد شده در واقع به علت عدم وجود روان کننده یا گریس کافی در شیارهای بلبرینگ است.
لذا باعث افزايش دمای بلبرینگ و گیربکس به طور همزمان می شود.

روغن کاری غلط

یکی از رایج ترین علائم خرابی بلبرینگ گیربکس پراید روغن کاری غلط بلبرینگ ها می باشد. چون وقتی بلبرینگ گیربکس با روان کننده مناسب و به طرز صحیح روان کاری شود علاوه بر عملکرد صحیح در گیربکس باعث افزایش طول عمر بلبرینگ و سایر قطعات گیربکس خواهد شد.
چون روانکاری ا اصولی باعث می‌شود تا تمامی قطعات متحرک مثل غلطک و مسیر چرخش ساچمه‌ها به راحتی عمل کنند و از ساییدگی و اصطکاک پیشگیری شود. لذا روانکاری صحیح باعث می‌شود تا در برابر خوردگی‌ها محافظت شود.
البته فراموش نکنید که حتماً از روان کننده‌های مناسب در بازار استفاده کنید.
چون انواع گریس و روغن بعنوان روان کننده وجود دارد که کاربرد آن ها برحسب نوع ماشین شرایط، و… متغیر است.اگر روغن کاری و روان کاری اشتباه انجام شود از مهم ترین عوارض آن میتوان به ساییدگی بیش از حد و افزایش دما در گیربکس اشاره کرد.بنابراین روغن کاری و روان کاری نباید بیش از حد زیاد و یا بیش از حد کم باشد.
دومین فاکتور مهم در این خصوص روانکاری طبق برنامه ریزی مشخص باید باشد.
فاکتور سوم استفاده از روانکارهای با کیفیت می باشد. در کنار این موارد باید رسیدگی منظم نیز داشته باشید. توجه داشته باشید که روان کننده آلوده نباشند.

نصب اشتباه و غیر اصولی

عدم نصب صحیح بلبرینگ در گیربکس یکی از معضلات و مشکلات در خرابی گیربکس پراید است. چون بلبرینگ حتما باید با ابزار مناسب روی حلقه چرخان نصب شود. در غیر این صورت عدم نصب اصولی منجر به ساییدگی بلبرینگ گیربکس خواهد شد.
بخاطر همین شرایط نصب و جازدن بلبرینگ داخل گیربکس بسیار حیاتی است. بنابر این نصب باید حتما توسط متخصص انجام شود و حتما باید با ابزار الات مناسب باشد. مثل:
کیت ضربه ای
گرمکن بلبرینگ
ابزارهای هیدرولیکی
فراموش نکنید که محیط کاری همواره باید عاری از گرد و غبار و یا براده فلزات باشد، در این خصوص افراد متخصص تلورانس ابعادی و هندسی را قبل ازنصب حتما بررسی می کنند.

عدم تراز گیربکس ساییدگی بلبرینگ ها

بلبرینگ گیربکس حتما باید روی محور خود بصورت تراز قرار بگیرد. هرگونه عدم تراز منجر به ایجاد اصکاک و تولید گرمای بیش از حد خواهد بود که باعث خرابی بلبرینگ گیربکس می شود.

بلبرینگ های آلوده

همانطور که بارها و بارها به آن اشاره کرده ایم نصب بلبرینگهای گیربکس پراید باید در محیطی عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد هر گونه الودگی اعم از گرد و خاک، وجود آلاینده ها و رسز گرده ها، تراشه های فولادی می تواند فرایند نصب و طول عمر بلبرینگ ها را بکاهد و بعضا دچار آسیب های جدی کند.

فلوتینگ

در صورتی که بلبرینگ دچار فلوتینگ شود دیگر کارایی اولیه خود را نخواهد داشت. فلوتینگ بلبرینگ ها ناشی از جریان الکتریکی متنادب یا مستقیمی است که با شدت کم یا با شدت زیاد به بلبرینگ گیربکس برخورد می کند و باعث ایجاد حفره های فلوتی می شود.

شکستگی یا ترک در بلبرینگ

یکی از علائم خرابی بلبرینگ گیربکس شکستگی یا ترک‌های ریزی است که در بلبرینگ ایجاد می شود. معمولا این شکستگی ها و ترک ها ناشی از عدم نصب صحیح و اصولی بلبرینگ است .یا اینکه موقع نصب بلبرینگ با فشار زیاد نصب شده است. در اینگونه مواقع باید حتما نکات ایمنی رعایت شود چون باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیر خواهد بود.

بار سنگین روی بلبرینگ

بدترین چیز برای بلبرینگ عدم نصب اصولی و استاندارد می‌باشد که می‌تواند بلبرینگ را دچار آسیب و در نهایت خرابی گیربکس شود.

روشن شدن چراغ چک موتور

وقتی گیربکس بیش از حد داغ شود در واقع در سیستم انتقال قدرت دچار مشکل شده اید که چراغ چک روشن میشود و باید تعمیر شود.
عواقب عدم توجه به عالئم خرابی بلبرینگ گیربکس پراید
چنانچه به علائمی که جز به جز به آن اشاره شد توجه نداشته باشید ممکن است مشکلات خود را حادتر کنید. در واقع ممکن است اتصالات چرخ دچار شکستگی شود.
خودرو همچنان بلرزد و شما صداهای عجیب از گیربکس بشنوید.
بهتر است تا در اولین فرصت حتماً اقدام به تعمیر کنید.
چرا که می‌تواند هزینه‌های تعویض و تعمیر افزایش پیدا کند. لذا برای افزایش طول عمر و نگهداری حتماً از سرویس‌های دوره‌ای استفاده کنید و خودرو را مورد بررسی و بازرسی قرار دهید و در صورتی که خودرو نیاز به تعمیرات جزئی دارد اقدام کنید.
سعی کنید رانندگی صحیح داشته باشید تا طول عمر بلبرینگ گیربکس‌ها افزایش پیدا کند. برای این منظور بهتر است تا موقع عبور از دست‌اندازها و سرعت گیرها حتماً سرعت کمی داشته باشید.
موقع خرید بلبرینگ‌ها سعی کنید تا از بهترین مارک بلبرینگ پراید خرید کنید .برای این منظور شما می توانید از بهترین مرکز فروش بلبرینگ در تهران مجموعه پرشین صنعت اقدام نمایید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها