صدای خرابی بلبرینگ چرخ خودرو در حالت های مختلف به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلا باید ببینید که آیا صدای خرابی بلبرینگ چرخ خودرو فقط موقع تعویض دنده اتفاق می افتد یا در زمان تغییر سرعت هم شما این صدا را می شنوید؟
آیا صدا تغییر هم میکند یا نه؟
مثلا شرایط مختلف را بررسی کنید .به عنوان مثال موقعی که بلبرینگ ها آزاد هستند بدون چرخیدن آیا صدا دارند یا خیر؟
مطمئن شوید خودرو مشکل دیگری نداشته باشد و موارد دیگر که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

علت صدای خرابی بلبرینگ چرخ خودرو

از جمله قطعات بسیار مهم و حیاتی در خودروها بلبرینگ ها هستند که این بلبرینگ ها وظیفه تحمل وزن خودرو را به اضافه جلوگیری از اصطکاک قطعات ثابت و متحرک را برعهده دارند. وجود هر گونه صدایی در چرخ خودرو نشان از خرابی این بلبرینگ ها می باشد که نیازمند رسیدگی فوری دارد.
از جمله عوامل خرابی بلبرینگ چرخ خودرو شامل:
فرسایش بلبرینگ‌ها
آلودگی بلبرینگ‌ها
نفوذ آب در بلبرینگ‌ها
عدم تعویض بلبرینگ ها
عدم نصب صحیح بلبرینگ‌ها
استفاده از بلبرینگ‌های ناقص

فرسایش بلبرینگ‌ها

فرسایش بلبرینگ ها معمولا شایع ترین عاملی است که در خرابی بلبرینگ ها نقش دارد معمولا هم به مرور زمان و با استفاده مداوم از بلبرینگ هذاین فرسایش ایجاد می شود و در نهایت باعث ایجاد صداهای ناهنجار است

آلودگی بلبرینگ‌ها

وقتی آلودگی ها وارد بلبرینگ ها شود مثل گرد و غبار، براده های آهن یا هرچیز دیگر منجر به فشار بیشتر روی بلبرینگ به اضافه اصطکاک بالای بلبرینگ می گردد.

نفوذ آب در بلبرینگ‌ها

وقتی آب به بلبرینگ‌ها نفوذ کند منجر به خرابی خواهد شد معمولا آب موجود کیفیت چرخش بلبرینگ را کم می کند و باعث خرابی بلبرینگ می شود

عدم تعویض بلبرینگ ها

بطور دوره ای بلبرینگ‌ها نیاز به تعویض منظم پیدا می کنند وقتی به موقع تعویض نشود باعث سر و صدای زیاد می شوند

عدم نصب صحیح بلبرینگ‌ها

نصب صحیح حتما باید توسط مکانیک و شخص ماهر انجام بگیرد چون هر فشار بیش از حد و نامناسب باعث آسیب به بلبرینگ خواهد بود.
جایگذاری ها نیاز به استفاده از وسیله و ابزار مناسب نیز دارد.

استفاده از بلبرینگ‌های ناقص

گاهی بلبرینگ‌ها در زمان تولید دچار نقص هستند که موقع نصب باید بلبرینگ بررسی و دقت شود چون نقص ها قطعا باعث سر و صدا در بلبرینگ می شوند.

رفع مشکل صدای خرابی بلبرینگ چرخ خودرو

برای رفع مشکل صدای خرابی بلبرینگ چرخ خودرو فورا مشکل را بررسی کرده و اقدامات لازم برای رفع مشکل را انجام دهید.
از رایج ترین روش ها برای رفع مشکل صدای خرابی بلبرینگ چرخ خودرو می توان به روش های زیر اشاره کرد:
تعویض بلبرینگ
پاکسازی و نگهداری
بررسی و تنظیم فشار بلبرینگ
شستشو و رفع آلودگی
مراجعه به تعمیرگاه و متخصص

تعویض بلبرینگ

در بهترین حالت موقع خرابی بلبرینگ‌های چرخ خودرو باید اقدام به تعویض بلبرینگ مشکل‌دار و فرسوده کنید و به جای آن از بلبرین‌گ های جدید و مرغوب و با کیفیت استفاده کنید برای خرید می توانید با شماره های موجود در همین صفحه تماس بگیرید.

پاکسازی و نگهداری

موقع استفاده از بلبرینگ‌ها و تعویض آنها ی کنید بلبرینگ‌ها را تمیز نگه دارید و در آن گرد و خاک یا براده‌های آهن نریزد استفاده از روغن و گریس مناسب جهت حفظ و محافظت از بلبرینگ ضروری است.

بررسی و تنظیم فشار بلبرینگ

به هیچ عنوان فشار زیادی روی بلبرینگ‌ها وارد نکنید تنظیم فشار مناسب در زمان نصب بسیار ضروری است و باید نسبت به این موضوع اطمینان داشته باشید که تنظیم فشار با دقت و با استفاده از تجهیزات مناسب انجام بگیرد

شستشو و رفع آلودگی

چنانچه بلبرینگ آلوده باشد دچار خرابی می‌شود به خاطر همین باید فوراً اقدام به شستشوی دقیق بلبرینگ کنید و آلودگی‌ها و ذرات آلوده را پاک کنید

مراجعه به تعمیرگاه و متخصص

مراجعه به تعمیرکار ماهر و تعمیرگاه مناسب در زمان لازم بسیار اهمیت دارد را که می‌تواند تمام مشکلات را بررسی کند و در نهایت باعث افزایش طول عمر بلبرینگ و تعمیر آن شود.

آیا صدای خرابی بلبرینگ چرخ خودرو ثابت است یا وقتي خودرو حرکت میکند تغییر میکند؟

خرابی های بلبرینگ چرخ خودرو از جمله مشکلاتی است که با حرکت خودرو نیز تغییر صدا می دهد در بیشتر موارد هم وقتی بلبرینگ خراب باشد و فرسوده باشد صدای خر خر یا صدای زنگ زدن را شما خواهید شنید. ضمن اینکه این صداها را شما در سرعت های مختلف یا پیچیدن ماشین، تغییر مسیر ماشین خواهید شنید و صدا ممکن است ضعیف تر و یا قوی تر بشنوید. حتی با توقف خودرو صدا نیز قطع می شود در هر صورت هر گونه صدای ناهنجار نیاز به بررسی و رسیدگی تعمیرکار ماهر دارد.

خطرات ناشی از بلبرینگ خراب
لرزش فرمان خودرو
کشیدن خودرو به یک طرف
لق شدن بیش از حد چرخ‌ها
ساییدگی لاستیک‌ها
صدای ناهنجار در ماشین موقع پیچیدن در پیچ‌ها
قفل شدن چرخ خودرو
روشن شدن چراغ abs

سر و صدای زیاد بلبرینگ‌ها

با صدای غیر عادی که به دلیل خرابی بلبرینگ‌ها اتفاق می‌افتد مثل خراشیدگی؛ خرد شدن ؛زنگ زدن ؛ خرابی بلبرینگ‌هاست که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد

لرزش فرمان خودرو

زمانی اتفاق می‌افتد که بلبرینگ خراب باشد و شکل‌های مختلفی شناسایی می‌شود. مثلاً لرزش در سرعت‌های خاص لرزش در موقع ترمز کردن یا لرزش خودرو موقع شروع به حرکت و…

کشیده شدن خودرو به یک طرف

کشیده شدن خودرو به یک طرف از جمله علائم خرابی بلبرینگ‌های چرخ است که به علت ترک یا سایش در بلبرینگ اتفاق می‌افتد و تعادل و توازن چرخ‌ها به هم می‌خورد.

لقی بیش از حد چرخ‌های خودرو

وقتی بلبرینگ‌ها خراب باشند چرخ‌های خودرو بیش از حد لق می‌شوند. و بعد از جک زدن زیر تک تک چرخ‌ها و حرکت دادن آن به سمت عقب و جلو می‌توانید خرابی بلبرینگ را تشخیص دهید

سائیدگی نامتوازن لاستیک‌ها

وقتی که لاستیک‌ها خراب شوند و سائیدگی نامتوازن داشته باشند معمولاً به دلیل ساییدگی یک یا دو طرف تایر می‌باشد. در حالی که تمامی بخش‌های دیگر سالم است و این عدم توازن به صورت لکه‌های ناهموار در لاستیک ظاهر می‌شود.

صدای تق تق و روشن شدن چراغ abs

صدای تق تق دلیل ساییده شدن بخش‌های فلزی بلبرینگ می‌باشد و با مکانیزم abs در خودروهای امروزی وقتی بلبرینگ خراب باشد چراغ abs روشن می‌شود.

قفل شدن چرخ خودرو

یکی از اتفاقات خطرناک زمانی که چرخ‌ها قفل می‌شوند. و این به خاطر نقص فنی در سیستم مختلف خودرو از جمله سیستم ترمز تعلیق و یا بلبرینگ‌های چرخ می‌باشد. در واقع هر ۵۰ هزار کیلومتر باید از سلامت بلبرینگ‌ها اطمینان حاصل کنید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها