نحوه تعویض بلبرینگ شفت گیربکس کاری کاملا تخصصی می باشد که حتما نیاز به تجربه، مهارت و تخصص دارد. تعمیرکار بلبرینگ پیش از تعویض باید نسبت به نوع بلبرینگ اطلاع داشته باشد و آشنایی داشته باشد چون بر حسب نوع ماشین ها می تواند متفاوت باشد. معمولا بلبرینگ ها بر اساس نوع خودرو، مدل گیربکس و محل قرار گیری بلبرینگ شفت در هر خودرو می تواند متفاوت باشد.
در واقع بر اساس دانش که متخصصین دارند نوع بلبرینگ معیوب را تشخیص می دهد. چون که روش و نحوه تعویض بلبرینگ شفت گیربکس در هر ماشین متفاوت است، برای تعویض باید علائم خرابی نظیر صداهای غیر عادی، لرزش ها و حتی گیر کردن دنده توجه کنید.
تعویض بلبرینگ شفت گیربکس حتما باید توسط ابزار و تجهیزات مورد نیاز انجام شود و زیر نظر یک متخصص مکانیک ماهر باشد
چون متخصص و مکانیک ماهر به راحتی می تواند بلبرینگ مناسب را جایگزین کند و تنظیمات مجدد گیربکس را انجام دهد
توجه
تعویض بلبرینگ شفت گیربکس بسیار حساس بوده و هرگونه عدم مهارت مکانیک می تواند آسیب های جدی را برای خودروی شما در پی داشته باشد

علت خرابی زود هنگام بلبرینگ شفت گیربکس چیست

اشاره کردیم که عملکرد صحیح گیربکس ارتباط مستقیمی با بلبرینگ های شفت گیربکس دارد از آنجایی که که قطعه ای بسیار کوچک می باشد اما بسیار کاربردی است و نقش مهمی در کاهش اصطکاک و پشتیبانی از شفت را بر عهده دارد و میتواند قدرت را به راحتی انتقال دهد و بدون وقفه کمک کند با این حال عوامل مختلفی هستند که منجر به خرابی زودهنگام این بلبرینگ ها می شوند.
در ادامه به برخی از مهم ترین عوامل خواهیم پرداخت:

کمبود روغن یا گریس

وقتی روغن به اندازه کافی وجود نداشته باشد باعث افزایش اصطکاک در بخش های مختلف بلبرینگ می شود و در نتیجه بلبرینگ ها سریع تر دچار ساییدگی و خرابی می شوند.

استفاده از روغن های بی کیفیت

وقتی گریس های مصرفی یا روغن های مورد نیاز بلبرینگ ها بی کیفیت باشند می تواند به راحتی عمر مفید بلبرینگ را کاهش دهند.
مثلا وقتی رنگ روغن یا گریس تغییر کرده باشد عواملی مانند زمان و یا دما باعث شده که روغن و یا گریس کیفیت اولیه خود رااز دست بدهد و در واقع با کاهش خاصیت روان کنندگی روبرو خواهیم بود.

آلودگی و گرد و غبار

وجود هر نوع آلودگی اعم از گرد و غبار ، آب ، وجود فلزات با ذرات ریز می تواند منجر به خراشیدگی و ساییدگی روی سطح بلبرینگ شود حتی نفوذ آب به داخل بلبرینگ ها برابر است با خوردگی و زنگ زدگی اجزای بلبرینگ که در نهایت با کاهش عمر بلبرینگ روبرو خواهد شد.

نصب غلط بلبرینگ

وقتی بلبرینگ‌ها درست تنظیم نباشند و بین سایر اجزای بلبرینگ فاصله وجود داشته باشد منجر به ایجاد تنش و فشار بیش از حد روی آن می شود و خرابی زود هنگام را در بر خواهد داشت

گاهی هنگام نصب رینگ های داخلی و خارجی بلبرینگ آسیب می بینند و می تواند به راحتی باعث کاهش عمر بلبرینگ شود.

بارگذاری بیش از حد

وقتی بار زیاد به گیربکس وارد شود بلبرینگ ها آسیب می بینند با هر شروع ناگهانی یا هر توقف ناگهانی نیز شوک های مکانیکی به بلبرینگ وارد می شود که عمر بلبرینگ را تحت تاثیر قرار می دهد.

شرایط محیطی

شرایط محیطی نظیر افزایش دما قطعا منجر به کاهش عمر مفید روغن و منجر به افزایش اصطکاک خواهد بود و خرابی زود هنگامی را برای بلبرینگ در پیش خواهد داشت.
رطوبت که خوردگی و زنگ زدگی را در پی دارد
لذا برای پیشگیری از خرابی های زود هنگام حتما باید به توصیه های زیر عمل کنید.
از روغن مناسب یا گریس مناسب استفاده کنید
روغن یا گریس را به موقع تعویض کنید
در شرایط مناسب و عاری از آلودگی گیربکس را نگهداری کنید
نصب بلبرینگ ها را حتما به افراد متخصص بسپارید
بار بیش از حد روی گیربکس وارد نکنید
سرویس های دوره ای گیربکس را فراموش نکنید با رعایت تمامی نکات مذکور علاوه بر افزایش طول عمر مفید بلبرینگ های شفت گیربکس از صرف هزینه های تعمیرات اضافی جلوگیری می کنید.

نکات مهم پس از تعویض بلبرینگ شفت گیربکس

تعویض بلبرینگ شفته گیربکس جزوه فرایندهای مکانیکی حساسی می‌باشد که نیازمند دقت و تخصص بالا می‌باشد. در واقع پس از تعمیرات رعایت این نکات علاوه بر افزایش طول عمر گیربکس عملکرد بهتر خودرو را در بر دارد. از جمله مهم‌ترین نکات مهم بعد از تعویض بلبرینگ شفت گیربکس شامل:
پر کردن روغن گیربکس با روغن مناسب و به میزان کافی تنظیم مجدد گیربکس آزمایش عملکرد گیربکس رسی‌های دوره‌ای رانندگی ملایم و ایمن

پر کردن روغن گیربکس با روغن مناسب وبه اندازه

برای این منظور بهتر است تا نوع روغن و میزان روغن مشخص شود نوع روغن حتماً باید بر اساس نوعی که سازنده و تولید کننده خودرو برای گیربکس توصیه کرده است استفاده شود .معمولا نوع روغن ویسکوزیته و فزودنی‌ها باید با مشخصات فنی گیربکس مطابقت کند. میزان سطح روغن معمولاً در دفترچه راهنمای خودرو ثبت شده است که نباید بیش از حد و یا کمتر از حد باشد چون می‌تواند گیربکس آسیب برساند.

تنظیم مجدد گیربکس

تنظیم مجدد گیربکس برگرفته از تنظیم کلاچ و تنظیم فاصله بین دنده‌ها است بعد از اینکه بلبرینگ‌ها تعویض شدن ممکن است که شما نیاز به تنظیم مجدد فاصله بین دنده‌ها پیدا کنید که حتماً این کار باید توسط مکانیک ماهر انجام بگیرد تنظیم کلاچ نیز حتماً باید بعد از تعویض بلبرینگ انجام شود و بسیار ضروری می‌باشد.

آزمایش عملکرد گیربکس

آزمایش عملکرد گیربکس شامل تست دور آرام ماشین تست در دنده‌های مختلف و تست با سرعت‌های مختلف می‌باشد تست با دور آرام وقتی که خودرو روشن می‌شود باید چند دقیقه ماشین در حالت دور آرام قرار بگیرد تا روغن بتواند به دمای مطلوب خود برسد.
تست در دنده‌های مختلف حالتی است که بعد از تعمیر باید ماشین در دنده های مختلف تست شود تا دچار لرزش و صداهای عجیب نباشد و مشکلی در تعویض دنده عقب پیدا نکند.
فراموش نکنید که ماشین در سرعت‌های مختلف باید مورد بررسی قرار بگیرد و عملکرد گیربکس ارزیابی شود

رانندگی آرام و بدون شتاب

بهتر است تا بعد از تعویض بلبرینگ شفت گیربکس؛ شتاب گیری ناگهانی نداشته باشید از تغییر دنده سریع خودداری کنید. در واقع به قطعات جدید فرصت بدهید تا با هم تطبیق پیدا کنند. بیش از حد ماشین را سنگین نکنید و در مسیرهای ناهموار از رانندگی خودداری کنید.
در نهایت باید اشاره کنیم که حتماً از قطعات با کیفیت استفاده کنید .از قطعات اصلی استفاده کنید. محیط تعمیر را تمیز نگه دارید تا آلودگی داخل گیربکس نشود .پیچ‌ها و مهره‌ها را حتماً سفت کنید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است تا در تمامی خدمات توسط یک متخصص و مکانیک ماهر انجام شود. چون عدم رعایت این نکات منجر به آسیب‌های جدی به گیربکس و هزینه‌های اضافی خواهد بود.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها