روانکاری بلبرینگ ها (Lubrication of bearings) برای عمل کردن صحیح بلبرینگ و رولبرینگ ها می باشد که فرآیندی بسیار ضروری می باشد.
استفاده از روان کننده های مناسب باعث کاهش اصطکاک بین سطوح لغزنده داخلی اجزا و قطعات بلبرینگ خواهد شد.
چرا که مانع از تماس فلز به عناصر نورد با مسیرهای حرکتی آنها خواهد شد
ضمن اینکه روغن کاری و روانکاری بلبرینگ ها زمانی که با دقت انجام شود موجب کاهش سایش و جلوگیری از خوردگی بلبرینگ و عمر طولانی برای یاتاقان ها را تضمین می کند
روانکاری بلبرینگ ها به ویژه استفاده از روغن برای گردش گرما را از بلبرینگ حذف میکند

انواع روانکاری بلبرینگ ها

روانکاری بلبرینگ ها معمولاً به دو صورت وجود دارد که هر دو روش به راحتی می توان بلبرینگ ها را روانکاری نمود.

  • استفاده از روغن
  • به‌کارگیری گریسها
روانکاری بلبرینگ ها

به‌کارگیری گریس ها

همه گریس ها معمولاً در پایه غلیظی حباب شده اند.

حباب های موجود داخل گیریس باعث می‌شود تا گریس خاصیت چسبناکی پیدا کند و این تصور به وجود می‌آید گریس نوعی روغن چسبناک میباشد.

هرچند که این روغن موجود درگیریس موجب روانکاری خواهد شد.

البته روان کننده ها مزایا و معایب خود را خواهند داشت و بر اساس ماهیت کاربردی در تجهیزات و قطعات صنعتی استفاده می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از روغن

که روشی بسیار ساده می باشد چرا که روغن ها مواد مایعی با جریان آزاد می باشند در حالیکه گریس ها از ساختار پیچیده تری برخوردار می باشند

استعلام قیمت

ویژگی های عمده روان کننده ها

ویژگی استفاده از روغن ها

برای استفاده از روغن ها امکان توزیع آسانی دارند

سایر قطعات و اجزا را روان می کنند

کشش کمتری دارند

در زمان تخلیه بسیار راحت تخلیه می شوند

ضمن اینکه تعویض آسان تری دارند

استفاده از روغن ها در دمای بالا به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

برخورداری از خاصیت ویسکوزیته مناسب

مانع از زنگ زدگی و قابلیت مقابله در نفوذ آب

وجود محافظ و عدم کف کردن

فاقد اکسید شدن روغن

 

ویژگی استفاده از گریس ها

 

معمولاً گریس ها در زمان استفاده در جای خود باقی می مانند به راحتی نشتی ندارند

آب بندی را بهبود می بخشند و نیاز به نظارت دائم ندارند

باید دارای خاصیت ویسکوزیته باشند

از غلظت خوبی برخوردار باشد

میزان تحمل دمای مناسب را داشته باشد

قادر به تحمل بار در توانهای مناسب را داشته باشد

در مقابل خوردگی مقاوم باشد

از خاصیت سیالیت برخوردار باشد

خاصیت سازگاری داشته باشد

 

معایب عمده روان کننده ها

 

معایب استفاده از روغن ها در روانکاری بلبرینگ ها

در زمان استفاده از از روغن ها به عنوان روان کننده امکان نشتی وجود دارد.

 

معایب عمده روانکاری بلبرینگ ها توسط گریس

در زمان تعویض و یا تمیز کردن بلبرینگ ها نیاز به تمیز کردن بیشتری دارد.

باید مجدداً پر شود.

ضمن این که در استفاده از گریس ها با دمای بالا بسیار گران می‌باشند.

معمولا هر کدام از تولید کننده های این روان کننده ها برای محصولات خود برگه مشخصاتی را ارائه می کنند که شامل ویژگی ها و خصوصیات و ارزش های مربوط به روان کننده می باشد.

می توان مهمترین خاصیت روان کننده ها را ویسکوزیته روغن برای یاتاقان های نورد محسوب کرد.

برای اینکه بتوانیم میزان ویسکوزیته روغن را تعیین کنیم معمولاً بهتر است تا برگه مشخصات که برای یک روغن در نظر گرفته می شود مراجعه کنیم.

برای استفاده از گریس ها نیز بر اساس تولیدکننده باید به ویسکوزیته روغن پایه یا اصطلاح مشابه به دیگری اشاره کند.

روانکاری بلبرینگ ها

مقدار ویسکوزیته در روانکاری بلبرینگ ها

  • cSt @ 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) واحدهای SI
  • cSt @ 100 درجه سانتیگراد (212 درجه فارنهایت) واحدهای SI
  • SUS @ 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) واحدهای امپراتوری
  • SUS @ 210 درجه فارنهایت (99 درجه سانتیگراد) واحدهای امپراتوری

یکی از نکات حائز اهمیت استفاده از روان کننده هایی می باشد که دارای میزان حداقل ویسکوزیته قابل قبول در دمای کار بلبرینگ را داشته باشد.

که معمولاً بین پایین ترین و بالاترین دمای مرجع نشان داده شده در بالا باید باشد را ارائه دهد.

معمولاً اعداد ویسکوزیته روغن در زمان افزایش دما کاهش پیدا می کنند میزان تعیین دمای کار بلبرینگ روش محاسباتی بسیار پیچیده است که در مقالات بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

نکته قابل توجه اینکه بیشتر ماشین آلات از روانکارهای استفاده می کنند که معمولاً مطابقت بالایی با سایر اجزای ماشین مانند بلبرینگ و تسمه ها و غیره دارد.

برای اینکه گریس ها و روغنها بتواند عمل کرده موفق و طولانی مدتی داشته باشند افزودنی هایی را با آنها اضافه می کنند.

در زمان انتخاب هر کدام از روان کننده ها نسبت به بقیه باید همیشه مواد افزودنی را در نظر بگیریم.

روانکاری بلبرینگ ها به وسیله روغن

اگر می خواهید که عملکرد تجهیزات و ماشین آلات شما را به بهترین صورت انجام بگیرد بهتر است تا از روغن ها استفاده کنید.
.
روانکاری بلبرینگ ها با روغن روش های مختلفی دارد که ساده ترین و آسان ترین حالت حفظ سطح ثابت روغن در محفظه یاتاقان می باشد.

گاهی اوقات باید در برخی از تجهیزات اقدام به اسپری کردن روغن روان کننده کنیم مانند: تجهیزات چرخ دنده ها یا میله های اتصال چراکه این اجزا با اسپری روغن موجب خیس شدن بلبرینگ میشوند.

در واقع به این روش روغن کاری پاششی می گویند.

استفاده از روغن کاری در کاربردهاو ماشین آلاتی که نیازمند سرعت بالا می باشند روغن در گردش جمع شده وری می باشد.

نازلها روغن را مستقیماً به یاتاقان تزریق می‌کنند که عملکرد حدود روانکاری و حذف گرما را ارائه می دهد.

نکته قابل اهمیت در این خصوص وجود سیستم های پیچیده و گران می باشد که در مواقع ضروری انتخاب می شوند.

روانکاری بلبرینگ ها با گریس

زمانی باید از گریسها در روانکاری بلبرینگ ها استفاده شود که نیازهای روانکاری یاتاقان اجازه آن را بدهد.

مکانیزم های گریس معمولی بسیار ساده تر از مکانیزم روغنی میباشد و هزینه زیادی هم در بر نخواهد داشت.

معمولاً تنها ویژگی های مورد نیاز سوراخهای تامین گریس و یک نوک گیر خارجی برای دوباره پر کردن است.

در زمان انتخاب گیرس برای کاربرد در بلبرینگ های یا تجهیزات و ماشین آلات باید چندین ویژگی برای شرایط استفاده آن تحت عنوان ملاک در نظر بگیریم.

مواد افزودنی مورد نیاز آن در دسترس باشد درجه حرارت عملکرد پایه صابونی که برای کاربرد بهتر این است بررسی میزان ویسکوزیته روغن در دمای بلبرینگ

تماس با پرشین صنعت
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها